Der vil i trafikplanlægningen i Gladsaxe Kommune de kommende år være et særligt fokus på fremkommelighed, herunder overflytning af biltrafik til kollektiv trafik og cykeltrafik.
Anlægget af Hovedstadens Letbane er i fuld gang og vil fortsætte over de næste år frem til, at letbanen skal stå klar i 2025. Der vil være særligt fokus på udformning af stationsforpladserne som attraktive nye knudepunkter i byen.
I byomdannelsesområder vil der fortsat være et særligt fokus på mobilitetsplanlægning. Tilsvarende arbejdes der med fremme af cykeltrafik, samkørsel og delebilsordninger og kollektiv trafik for hele kommunen i en række planer og projekter med udgangspunkt i bl.a. fælleskommunale VIP-projekter, Gate 21, LINC-projektet, Erhvervsby-samarbejdet og KlimaKlar.
Vi udarbejder trafiksikkerhedsplan, med fokus på at fremme forhold for bløde trafikanter, generel trafiksikkerhed, plads til byrum og hastighedsnedsættelse, hvor det kan give mening og bidrage til bylivet m.v.
Der gælder følgende retningslinjer:
- I forbindelse med byomdannelsesområderne Bagsværd Bypark og Gladsaxe Erhvervskvarter kan der etableres nye veje og stier eller ske en omlægning af eksisterende veje og stier til betjening af nye funktioner i områderne. Det skal ske med fokus på at fastholde og udvikle gode forbindelser på tværs af byen og til- og fra trafikale knudepunkter.
- I forbindelse med omdannelsen af Gladsaxe Erhvervskvarter og etableringen af letbanen, skal vejstrækningen på Gladsaxe Ringvej, mellem Gladsaxevej og Gladsaxe Møllevej, udformes til en grøn boulevard.
- I forbindelse med etableringen af Hovedstadens Letbane, skal letbanens-, og sideløbende, cykelstiers fremkommelighed sikres samtidig med en tilfredsstillende afvikling af biltrafikken.
Statslige arealreservationer
- Der skal sikres areal til udbygning af Hillerødmotorvejen fra 4 til 6 spor mellem Motorringvej 3 og Værløse.