Lærervejledning
Fem ting du skal vide om podcastproduktion
I dette afsnit beskriver vi fem ting, du skal vide, når du producerer podcast i skolen.
1. Brug WeVideo eller Soundation
Der findes flere softwares og apps, som eleverne kan bruge til producere podcast på, men langt fra alle må benyttes i Gladsaxe Kommune, fordi:
- softwaren/appen indsamler og behandler persondata.
- softwaren/appens datasikkerhed ikke overholder EU’s krav, som Gladsaxe følger.
- softwaren/appen indeholder køb og/eller aggressiv markedsføring.
I Gladsaxe har vi en databehandleraftale med SkoleTube. Det betyder, at alle SkoleTubes værktøjer må bruges uden forbehold og restriktioner af eleverne, fordi de overholder gældende lovgivning på området.
I kraft af ovenstående anbefaler vi, at eleverne enten bruger WeVideo eller Soundation. Begge værktøjer ligger tilgængelig i SkoleTube.
2. Brug musikbiblioteket Find the tune
- softwaren/appen indsamler og behandler persondata.
- softwaren/appens datasikkerhed ikke overholder EU’s krav, som Gladsaxe følger.
- softwaren/appen indeholder køb og/eller aggressiv markedsføring.
I Gladsaxe har vi som tidligere nævnt en databehandleraftale med SkoleTube. Det betyder, at alle SkoleTubes værktøjer må bruges uden forbehold og restriktioner af eleverne, fordi de overholder gældende lovgivning på området.
I kraft af ovenstående anbefaler vi, at eleverne bruger musikbiblioteket Find the tune i SkoleTube.
3. Brug musik og lydeffekter i læringsøjemed
I Gladsaxe har vi en aftale med Copydan omkring musik til læring.
Aftalen giver skolerne ret til at bruge musik i undervisningen på alle de kreative måder, I kan komme i tanker om.
4. Lav GDPR-compliant podcasts
I Gladsaxe Kommune anbefaler vi, at du som underviser sikrer dig, at eleverne bruger deres sunde fornuft, og undgår emner, som potentielt kan få eleverne til både bevidst og ubevidst at oplyse personoplysninger om dem selv, deres forældre eller hinanden mv., når de producerer podcast i skolen.
Ifølge Datatilsynet, er personoplysninger en hver form for information, der kan henføres til bestemte personer – det gælder også stemmer, som jo er essentielle for at kunne producere podcasts.
5. Hvor skal podcasten udgives?
Når podcasten er produceret, står eleverne tilbage med en lydfil, som skal udgives – traditionelt set. Men i uddannelsessammenhæng skal du som underviser tage stilling til de forskellige udgivelsesmuligheder, der er, og vælge den udgivelsesmulighed, som tilgodeser podcastens formål, og samtidig passer på elevernes persondata.
Med inspiration fra Mikkel Aslak, der er forfatter til bogen Podcast i Skolen, har vi tilpasset bogens omtalte fire udgivelsesniveauer, som omhandler formålet med udgivelsen samt udgivelsesplatform, til at indeholde GDPR-godkendte udgivelsesplatforme i Gladsaxe Kommune.
Vi har fravalgt at omtale modellens fjerde niveau, eftersom vi i Gladsaxe Kommune ikke anbefaler, at eleverne udgiver deres podcastproduktioner offentligt.
Anbefalingen er, at eleverne udgiver deres podcastproduktioner på de omtalte GDPR-godkendte platforme i de forskellige niveauer i modellen nedenfor:
Fun fact om podcast
Vidste du, at ordet ”podcast” oprindeligt er en sammentrækning af ordene ”iPod” og ”Broadcasting”?